Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το αντηλιακό σας

Δε χωράει καμία αμφιβολία ότι ο ήλιος είναι πηγή ζωής και ενέργειας. Αν όμως δεν πάρετε τα απαραίτητα μέτρα προστασίας -ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες- μπορεί να γίνει από φίλος εχθρός σας και αυτό γιατί η υπεριώδης ακτινοβολία του κρύβει σοβαρούς κινδύνους για την υγεία σας…

Καλοκαιρινός ήλιος

Η υπεριώδης ακτινοβολία UVΑ προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος, επηρεάζει το ανοσοποιητικό σύστημα και αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος. Η ακτινοβολία UVB προκαλεί τα γνωστά σε όλους εγκαύματα.

Ο αποκαλούμενος «συντελεστής ηλιακής προστασίας (SPF)» προστατεύει μόνο από τα εγκαύματα από τον ήλιο (ακτινοβολία UVB).

Για να προφυλαχτείτε από την επικίνδυνη ακτινοβολία διαλέξτε προσεκτικά το αντηλιακό σας και χρησιμοποιείστε το σωστά και ανάλογα με τις ανάγκες του δέρματός σας.

Πώς να διαλέξετε το αντηλιακό σας

Στις ετικέτες των αντηλιακών αναγράφεται ο δείκτης προστασίας, γνωστός και ως SPF (Sun Protection Factor). Τα αντηλιακά εμποδίζουν τη διείσδυση των επικίνδυνων ακτινών αλλά κανένα δεν μπορεί να προσφέρει πλήρη προφύλαξη. Ακόμα και αυτά με τον μεγαλύτερο δείκτη επιτρέπουν ελάχιστη έκθεση στις ακτινοβολίες UVA και UVB.

Διαλέξτε τον κατάλληλο δείκτη προστασίας για την επιδερμίδα σας με τη βοήθεια των παρακάτω δεδομένων:

Ο δείκτης προστασίας 6 είναι ο μικρότερος δείκτης, που προσφέρει κάποια προστασία. Αντηλιακά με μικρότερους δείκτες καλό είναι να αποφεύγονται.

Δείκτες 6-10: προσφέρουν χαμηλή προστασία

Δείκτες 15-25: προσφέρουν μέτρια προστασία.

Δείκτες 30-50: προσφέρουν υψηλή προστασία.

Μην παρασύρεστε από τους ισχυρισμούς του τύπου ‘’sunblocker’’ και ‘’ολική προστασία’’. Κανένα αντηλιακό προϊόν δεν μπορεί να προσφέρει πλήρη προστασία από την ηλιακή ακτινοβολία. Ενδεικτικά ένα αντηλιακό με δείκτη 15 απορροφά το 93% της UVB ακτινοβολίας και ένα με δείκτη 30 απορροφά το 97% της UVB ακτινοβολίας. Δείκτες πάνω από 50 δεν αυξάνουν ιδιαίτερα την προστασία σας από την ηλιακή ακτινοβολία. Για αυτό όλα τα αντηλιακά πρέπει να φέρουν προειδοποιητική σήμανση ότι δεν παρέχουν 100% προστασία.

Πώς να χρησιμοποιείτε το αντηλιακό σας

Ας υποθέσουμε ότι επιλέξατε το κατάλληλο αντηλιακό. Αυτό δεν αρκεί. Το επόμενο εξίσου σημαντικό βήμα είναι μάθετε να το χρησιμοποιείτε σωστά.

Για παράδειγμα προκειμένου να πετύχετε την προστασία που επισημαίνεται με το «συντελεστή ηλιακής προστασίας» απαιτείται ποσότητα 2mg/cm². Η ποσότητα για να καλυφθεί όλο το σώμα σας μπορεί να ανέρχεται στο ένα τρίτο μιας μικρής φιάλης αντηλιακού.

Προσοχή στη σήμανση

Η σήμανση των αντηλιακών πρέπει να περιλαμβάνει τις προειδοποιήσεις:

*Μη μένετε στον ήλιο πολλή ώρα ακόμα και αν φοράτε αντηλιακό. Η υπερβολική έκθεση στον ήλιο βάζει σε κίνδυνο την υγεία.

  • Κρατήστε τα μωρά και τα μικρά παιδιά μακριά από τον ήλιο.
  • Η χρήση μειωμένης ποσότητας αντηλιακού μειώνει την προστασία.

Η νέα σήμανση πρέπει να περιλαμβάνει την τυποποιημένη σφραγίδα UVA, δηλώνοντας ένα ελάχιστο όριο προστασίας από την ακτινοβολία UVA, το οποίο αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση του δείκτη ηλιακής προστασίας και βασίζεται σε τυποποιημένη μέθοδο δοκιμής.

Ομάδες υψηλού κινδύνου

Ιδιαίτερα προσεκτικοί χρειάζεται να είναι όσοι:

  • έχουν ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, ξανθά, κόκκινα ή καστανόξανθα μαλλιά, γαλάζια ή γκρίζα μάτια, φακίδες ή καψίματα πριν το μαύρισμα
  • περνούν πολλή ώρα σε ανοιχτούς χώρους
  • υποβλήθηκαν πρόσφατα σε θεραπεία για καρκίνο του δέρματος
  • έχουν κληρονομική προδιάθεση για καρκίνο του δέρματος, ειδικά για μελάνωμα
  • ζουν ή περνούν τις διακοπές τους σε μεγάλα ύψη, όπως βουνά (η υπεριώδης ακτινοβολία του ήλιου αυξάνεται κατά 4 έως 5%, για κάθε 300 μέτρα, πάνω από το επίπεδο της θάλασσας)
  • πάσχουν από συγκεκριμένες ασθένειες, όπως ‘’ερυθηματώδη λύκο’’
  • ακολουθούν θεραπευτική αγωγή, που περιλαμβάνει κάποιο από τα παρακάτω φάρμακα: παρασκευάσματα για την ακμή, αντιβιοτικά που περιέχουν τετρακυλίνη, αντισταμινικά, αντισυλληπτικά που περιέχουν οιστρογόνο, μη στεροειδή, αντιφλεγμονώδη φάρμακα, ηρεμιστικά ή παρασκευάσματα για την ναυτία, φάρμακα που περιέχουν σουλφαμιδίνη, αγχολυτικά, διουρητικά και φάρμακα για τον διαβήτη

Τα μωρά και τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην έκθεση στον ήλιο. Σύμφωνα με έρευνες ένα ή περισσότερα ηλιακά εγκαύματα στην παιδική ή στην εφηβική ηλικία αυξάνουν το ποσοστό της εμφάνισης μελανώματος, που αποτελεί μια συνηθισμένη και θανατηφόρα μορφή καρκίνου του δέρματος.

Χρήσιμες συμβουλές

  • Να θυμάστε ότι η φθορά της επιδερμίδας από την έκθεση στον ήλιο γίνεται σταδιακά ανεξάρτητα από το αν προκαλείται ηλιακό έγκαυμα.
  • Προτιμήστε αδιάβροχα αντηλιακά, ειδικά αν παραμένετε αρκετή ώρα μέσα στη θάλασσα ή στην πισίνα.
  • Χρησιμοποιήστε αρκετή ποσότητα αντηλιακού ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Μην παραλείπετε να επαναλαμβάνετε τη χρήση αντηλιακού μετά την κολύμβηση, το σκούπισμα του σώματος με πετσέτα, μετά από παιχνίδι ή άσκηση, ακόμα και αν είστε κάτω από την ομπρέλα.
  • Απλώστε το αντηλιακό 30 λεπτά πριν βγείτε στον ήλιο.
  • Αποφύγετε την έκθεση στον ήλιο, από τις 10 π.μ. μέχρι τις 4 μ.μ., ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.
  • Αυξήστε την ποσότητα, τη συχνότητα και το δείκτη προστασίας στα μικρά παιδιά, γιατί έχουν πιο ευαίσθητη επιδερμίδα.

Ήλιος και βιταμίνη D

Σίγουρα θα έχετε ακούσει ότι η έκθεση στον ήλιο καθημερινά για 10-15 λεπτά, βοηθάει τον οργανισμό σας να παράγει την αναγκαία ποσότητα βιταμίνης D. Θα πρέπει όμως να χρησιμοποιείτε ακόμη και για αυτό το διάστημα αντηλιακό;

Το ΚΕ.Π.ΚΑ. ζήτησε τη γνώμη του Ε.Ο.Φ., ο οποίος επιβεβαίωσε τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για χρήση αντηλιακού πριν από κάθε έκθεση στον ήλιο. Παράλληλα ο Ε.Ο.Φ. τόνισε ότι σύμφωνα με κείμενο της Αρμόδιας Γαλλικής Αρχής, για τα Φάρμακα και τα Καλλυντικά η έκθεση του προσώπου, των μπράτσων, των χεριών και της πλάτης στην ηλιακή ακτινοβολία για 10-15 λεπτά, χωρίς αντηλιακό, δύο φορές την εβδομάδα, είναι αρκετή για τη σύνθεση ικανοποιητικής ποσότητας βιταμίνης D.

Αμέσως μετά πρέπει να βάλετε αντηλιακό με δείκτη προστασίας τουλάχιστον 15 για να προστατέψετε το δέρμα σας. Μην ξεχνάτε ότι ζείτε στην Ελλάδα, μια χώρα με τόση ηλιοφάνεια, που σας επιτρέπει να καλύψετε τα 20-30 λεπτά την εβδομάδα, απλά και μόνο κάνοντας μια βόλτα ακόμη και μέσα στην πόλη.

Πηγή: cosmo.gr